کد مطلب:35645
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:25
برخي از شبهات در مورد ردّ الشمس و نيز پاسخ سيد مرتضي به آن چيست؟
الف: چرا علي پيامبر را بيدار نكرد تا نماز او قضا نشود؟
پاسخ: ترك نماز در صورتي حرام است كه براي انسان مقدور باشد، و عذر امام اين بود كه رها كردن پيامبر، مايه ناراحتي او بود از اين جهت به همان حالت باقي ماند، تا پيامبر بيدار شد.
ب: درست است كه ناراحتي پيامبر مجوز بقا بر همان حالت است، امّا اين سبب نميشود كه نماز ر اصلاً ترك كند، زيرا ميتوانست به طور ايماء و اشاره انجام دهد.
پاسخ: شكي نيست كه علي(ع) در آن حالت به وظيفه خود عمل كرده و نماز را به صورت ايماء خوانده است و باز گردانيدن خورشيد به خاطر درك فضيلت بوده كه نماز فرد مختار را به جا آورد.
پس از اين گفتگو ها يادآورد ميشود، هنگام بيدار شدن حضرت رسول(ص) آفتاب غروب نكرده بود بلكه در آستانه غروب بود به گواهي دو مطلب:
1. در برخي از روايات در بيان حادثه جمله «حين تفوته» [در وقتي بيدار شد كه نماز در حال فوت شدن بود] وارد شده است و اين حاكي از آن است كه كمي از وقت باقي مانده بود.
2. تعبير سيد حميري در اين بيت كه ميگويد: «وقد دنت للمغرب» غروب آفتاب نزديك شده بود. بنابراين خويشتن داري تا آن لحظه بي اشكال بوده است و امام ميتوانست در آن وقت كمنماز خود را بخواند و در روايات اهل سنت و ما وارد شده است كه درك وقت بهاندازه يك ركعت بسان درك همه وقت ميباشد. (التاج :1/ 146)
: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 1
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.